در این مقاله می خواهیم به بررسی انواع مسابقات موتور سواری بپردازیم به همین دلیل به سراغ سایت های مختلف معتبر از جمله سایت فدراسیون جهانی موتور سواری FIM و ویکی پدیا رفتیم تا با ورزش موتور سواری و انواع مسابقات آن بیشتر آشنا شویم.
اگر شما نیز به موتورسیکلت و موتورسواری علاقه مندید به شما موتور پیرهادی که سایت فروش موتورسیکلت و لوازم یدکی موتور سیکلت می باشد را معرفی می کنیم.
به گزارش خودروتک، مسابقات موتور سواری که به آن Motorcycle Racing و Moto Racing هم گفته می شود به 2 بخش اصلی مسابقات جاده ای و خاکی تقسیم می شود و هر دو بخش شامل مسابقات داخل و خارج پیست است. دیگر مسابقات موتور سواری عبارتند از مسابقات صعود، درگ، ثبت رکورد و .
جدول انواع مسابقات طبق دسته بندی به شکل زیر است :
مسابقات جاده ای مسابقه بین موتورهای ورزشی بر روی جاده های آسفالت است که این جاده ها می تواند به شکل یک پیست موتور سواری یا خیابان های عمومی بسته شده باشد. این مسابقات خود انواع مختلفی دارد که در ادامه توضیح مختصری در مورد هریک خواهیم داد.
با توجه به تعریف تاریخی مسابقات جاده ای، به مسابقاتی گفته می شود که در مسیرهای بسته شده عمومی اتفاق می افتد. این سبک از مسابقات در بسیاری از خیابان های کشورهای اروپایی مرسوم بود که موتور سواران در ابتدای یک مسیر جاده ای عمومی قرار می گرفتند و مسیر توسط نیروهای انتظامی برای مسابقه بسته می شد همانند مسابقات دوچرخه سواری! اما هم اکنون این نوع مسابقات جاده ای بسیار محدود شده است و اکثر مسابقات در پیست های مخصوص موتور سواری انجام می گیرد. 2 مسابقه قهرمانی معروف با عنوان های مسابقات بین المللی سرعت در جاده (International Road Racing Championship) و مسابقات رتبه بندی در جاده دوک ( Duke Road Racing Rankings) در این سبک برگزار می گردد. مسابقات رتبه بندی دوک شامل بسیاری از مسابقات جاده ای است که هر فصل برگزار شده و سوار کاران برتر مشخص و جوایز دریافت می کنند که شامل مسابقات مطرحی همچون مسابقات جزیره Isle of Man TT، North West 200 و Ulster Grand Prix است که در جاده های طویل ایرلند برگزار می گردند. کشورهای دیگری همچون هلند، اسپانیا، بلژیک، آلمان، بریتانیا، جمهوری چک، اوکراین، تیوزیلند و ماکائو نیز این نوع مسابقات را همچنان برگزار می نمایند.
مسابقات موتور سواری GP جزء برترین مسابقات موتور ریس است که در سطح بالایی برگزار می گردد و خود دارای سه کلاس است :
موتورهای مسابقات جایزه بزرگ گرند پریکس (GP) در اصل موتورهای پرتوتایپ prototype یا نمونه اولیه هستند و محصول مرسوم کارخانه ها محسوب نمی شوند.
مسابقات موتور سواری سوپربایک در گروه مسابقات آسفالت قرار می گیرد که موتورهای شرکت کننده در آن موتورهای شخصی سازی شده و تقویت شده در حجم های 800 الی 1200 سی سی 4 زمانه برای انجین های 2 سیلندر یا Twin و حجم های 750 الی 1000 سی سی 4 زمانه برای انجین های چهارسیلندر هستند. موتورهای شرکت کننده باید مشخصات و ظاهرشان همانند نمونه های بیرون باشد حتی اگر از نظر فنی و مکانیکی تغییرات یا اصلاحاتی داشته باشند.
این مسابقات نیز زیر شاخه گروه مسابقات جاده های آسفالت محسوب می شود که در آن موتورهای اصلاح و تقویت شده شرکت دارند. موتورهای واجد شرایط برای شرکت در این مسابقات 4 زمانه با حجم 400 الی 600 سی سی برای انجین های 4 سیلندر و 600 الی 750 سی سی برای انجین های 2 سیلندر هستند. همچنین می بایست موتورها استانداردهای فدراسیون جهانی موتور سواری را رعایت کنند، استانداردهای فنی بسیار سختگیرانه تر نسبت به موتورهای مسابقات سوپربایک. موتورسیکلت های شرکت کننده در مسابقات سوپراسپرت می بایست بسیار مشابه به استاندارد کارخانه باشند هرچند انجین آن ها امکان ارتقا دارد اما این ارتقاء نیز بسیار محدود و طبق استاندارد است که البته موتور سسیکلت SYM یکی از بهترین برندها می باشد که کلیه استاندارد ها را رعایت کرده است و البته برای خریدلوازم یدکی اس وای ام هم ما در خدمت شما هستیم.
مسابقات موتور سواری استقامتی نیز یکی از زیر شاخه های مسابقات جاده های آسفالت محسوب می شود. در این مسابقات هدف محک زدن استقامت موتور، تجهیزات و رایدر یا راکب آن است. در هر مسابقه تیم ها می توانند برای طی مسافت های بسیار طولانی (گاهاً 1،600 کیلومتر) چند رایدر یا راکب داشته باشند و این تیم ها این شانس را دارند در طول مسیر موتور سوار خود را عوض کنند. همچنین این مسابقات می تواند به شکل نقطه گذاری باشد و زمانی به راکب داده می شود تا به نقاط مشخص شده برسد، هرچی رکورد بهتری در این مسافت ثبت شود امتیاز بالاتری کسب می گردد و برنده تعیین می شود. نکته بسیار مهم در این مسابقات استفاده از موتور سیکلت های با استقامت بالاست.
این مسابقات در زیر مجوعه مسابقات موتور سواری با همراه قرار می گیرد. در این مسابقات موتور سیکلت ها دارای یک فضایی برای همراه هستند که به آن ساید کار یا خودروی کناری می گویند. شخصی که در کنار راکب یا گاهاً عقب وی قرار می گیرد راکب را در مسیر همراهی می کند و به وی کمک می کند تا بهتر موتورسیکلت را کنترل کند. این مسابقات خود هم به شکل جاده های آسفالت در خیابان های عمومی و پیست ها صورت می گیرد و هم شاخه ای در کلاس کراس در جاده های خاکی دارد. این مسابقات یکی از قدیمی ترین مسابقات موتور سواری می باشد که پایه ریزی آن در سال 1949 توسط فدراسیون جهانی موتور سواری یا FIM انجام گرفت.
مسابقات موتور کراس که با عناوین motocoross یا mx مطرح می شود، یکی از مسابقات جاده ای در شاخه جاده خاکی محسوب می شود که در پیست های مخصوص بصورت خاکی، شن، گِل، چمن، یخ و برف و . بهمراه پستی و بلندی های طبیعی و مصنوعی برگزار می شود. در این مسابقات موتورهای پیشرفته ای از نظر تکنولوژی مخصوصا از نظر سیستم تعلیق شرکت می کنند چرا که این موتورها باید به گونه ای باشند که بتوانند پرش های مختلف را بزنند. تفاوت دیگری که مسابقات موتور کراس با مسابقات جاده آسفالت دارد آنست که استارت آن به شکل متفاوتی است. در این مسابقات تمامی شرکت کننده ها (حداکثر 40 موتور سوار) در خط استارت یا شروع در کنار هم قرار گرفته و همزمان با هم مسابقه را آغاز می کنند. برنده این مسابقات کسی هست که زودتر به خط پایان برسد این زودتر رسیدن می تواند بر اساس تعداد دور مشخص شده یا زمان تعیین شده باشد. کلاس های مسابقات موتور کراس بر اساس حجم موتور سیکلت ( از 50 سی سی 2 زمانه تا 250 سی سی 2 زمانه و 450 سی سی 4 زمانه)، سن موتور سوارها ( کودک و نوجوانان، بزرگسالان، مردان و ن، پیشکسوتان )، سطح شرکت کننده ها (آماتور، حرفه ای)، همراه یا بدون سایدکار، چهارچرخ یا دوچرخ و سن موتور سیکلت صورت می پذیرد.
مسابقات موتور سواری سوپرکراس یا به اصطلاح SX به مسابقات موتور کراس داخل پیست گفته می شود. این مسابقات دارای شرکت کننده های فنی و تکنیکی تر نسبت به مسابقات MX است. به طور معمول این مسابقات در انواع استادیوم ها رو باز و بسته برگزار می شود و تعداد پرش های آن قابل توجه است. در آمریکای شمالی این مسابقات همانند فوتبال و بیسبال در بین مردم محبوب است ولی در کشورهای اروپایی این مسابقات خیلی مرسوم نیست و بیشتر تمرکزشان بر روی مسابقات MX است.
مسابقات موتور سواری سوپرموتو حالتی بین مسابقات روی آسفالت و خاکی است به این صورت که موتور سیکلت هایی با ساختار موتور کراس با تغییراتی (همانند لاستیک های مناسب برای آسفالت) بر روی آسفالت مسابقه می دهند. پیست های این مسابقات نیز معمولاً تلفیقی از جاده آسفالت و خاکی است و می تواند در پیست های ساختگی یا طبیعی باشد. شکل مسابقات نیز بسیار جالب و در نوع خود خاص به شمار می آید به این صورت که در این مسابقات رایدرها در پیچ ها پای (به جای زانو در دیگر مسابقات ریس) خود را بر روی زمین می گذارند.
مسابقات موتورسواری اندرو یا ایندورو حالتی از مسابقات آفرود محسوب می شود که تمرکز اصلی آن بر روی استقامت شرکت کننده ها است. در مرسومترین مسابقات اندرو ("Time Card Enduros") شرکت کننده ها مسیری به طول بیش از 16 کیلومتر را در محیط آفرودی و حتی جنگلی طی می کنند.
در هر مسیر یکسری نقاط از مکان های مختلف هدف گذاری شده است که به آن lap می گویند و زمانی برای رسیدن به هر نقطه تعیین شده است که شرکت کننده ها نه زودتر و نه دیرتر باید به آن مکان ها برسند پس اصل مهم در این مسابقات مدیریت زمان برای رسیدن به نقاط هدف در زمان مشخص است.
بعضی محل های مسیر بسیار باریک و برخی پهن است که مسیر های پهن اجازه سبقت را به شرکت کننده ها می دهد.
همچنین حالت های دیگری نیز برای آزمودن سطح موتور سواران شرکت کننده تعبیه می شود که در آن رایدرها در مسیرهای مختلف باید برانند و کسی که در زمان کمتری و با سرعت بیشتر آن ها را طی کند برنده است.
به طور طبیعی این مسابقات حداکثر 3 یا 4 ساعت به طول می انجامد اما مسابقاتی هم هست که زمان بیشتری برای آن مشخص شده باشد.
بعضی مسابقات اندرو مخصوصاً مسابقات جهانی و قهرمانی ممکن است در چند روز برگزار شود و تعمیر موتور طبق شرایط محدود شده در طول مسابقه صورت بپذیرد. در خارج از آن زمان و در طول شب که زمان استراحت شرکت کننده ها است موتورسیکلت ها توسط برگزار کننده در محل مشخصی محافظت می شوند.
مسابقاتی با عنوان مسابقات اندرو قهرمانی جهان World Enduro Championship (WEC) نیز وجود دارد که در طول اروپا و بعضی مسیر ها در آمریکای شمالی برگزار می شود. مهمترین مسابقات اندرو یا ایندورو در جهان مسابقات شش روز یا Six Days Enduro هست که همین مسابقات در رشته تریال نیز با عنوان Six Days Trial وجود دارد که آن را مسابقات جام جهانی اندرو هم می توان عنوان نمود چرا که کشور ها می توانند در این مسابقات تیمی از راننده های خود را شرکت دهند.
این مسابقات نیز بصورت آفرود صورت می گیرد و عنوان دیگر آن هارد اندرو یا ایندورو Hard Enduro است که در آن شرکت کننده های زیادی حضور می بایند و می بایست مسیرهای فوق العاده سخت از جاده های خاکی، صخره ها، جنگل، گِل، دریاچه ها و . را طی و بتوانند به خط پایان برسند. مسیر این مسابقات جوری طراحی شده است که ممکن است در بعضی از محل ها موتور سوار موتور را با استفاده از کمک دهنده ها هُل دهد. در نهایت برنده این مسابقات کسی است که بتواند در کمترین زمان و به عنوان نفر اول مسیر را به پایان برساند.
مسابقات کراس کانتری رالی یا رالی کشور پیمایی بسیار در سطح بزرگتری از مسابقات اندرو یا ایندورو برگزار می شود. به طور معمول در این مسابقات از موتور سیکلت های بزرگتری نسبت به دیگر مسابقات آفرود استفاده می شود. این مسابقات طی چندین روز در طول مسیری با بیش از صدها کیلومتر برگزار می شود. از برترین نمونه های این نوع مسابقات مسابقه رالی داکار است. این مسابقات قبلاً از غرب اروپا کشور فرانسه (پاریس) به داکار کشور سنگال از طریق کویر صحرا Sahara طی دو هفته انجام می گرفت و از سال 2009 به بعد رالی داکار در جنوب آمریکا با طی مسیری از کشورهای پرو، آرژانتین و شیلی صورت می پذیرد.
مسابقات پیست رانی نوعی از مسابقات موتور سواری است که در یک پیست معمولاً بیضی موتور سواران می چرخند که این مسابقات خود انواع مختلفی دارد. که شامل مسابقات
مسابقات موتور سواری درگ Drag مسابقه ای است که در آن دو شرکت کننده در یک خط علامت گذاری شده ایستاده اند. به محظ روشن شدن چراغ یا علامت دادن هر دو با تمام توان خود حرکت کرده و سرعت آن ها توسط سنسور ها بهمراه زمان پایان ثبت می شود و نهایت کسی که مسافت مشخصی را در کمترین زمان و با بیشترین سرعت طی کرده باشد برنده است. پیست این مسابقات می تواند بصورت ساخته شده یا از قبل آماده مثل باند فرودگاه ها باشد. در این مسابقات به غیر از موتورهای عادی موتورهای توسعه داده شده و تقویت شده گاهاً با سوخت نیتروژن اکسید هم شرکت می کنند. از دیگر مسابقات موتور سواری درگ می توان به مسابقات UK Spirinting اشاره نمود که این مسابقات همانند مسابقات درگ است منتها با قانون گذاری های خاص بریتانیا که توسط انجمن ملی Sprint انگلستان در سال 1958 شکل گرفت.
در این مسابقات موتور سواران شرکت کننده بصورت تکی اقدام به صعود مسیر مشخص شده می کنند و یا تلاش برای صعود می کنند. موتور سواری که بتواند مسیر را در کمترین زمان سعود کند برنده است البته اگر بتواند به خط پایان برسد و از موتور خود جدا نشود. مسیر این مسابقات بصورت ساخته شده یا طبیعی است که توسط برگزار کننده مشخص شده و عموماً مسیرهای بسیار دشوار می باشد و شرکت کننده ها می توانند با هر مدل و حجم موتوری در آن شرکت کنند.
خرید موتور سیکلت با بهترین برند و قیمت در فروشگاه موتورپیرهادی
در این مسابقات رایدر موتورسیکلت تمام تلاش خود را می کند تا بیشترین سرعت یا رکوردی که با آن موتور سیکلت با همان سبک، انجین و مسافت ثبت شده است را افزایش دهد. برجسته ترین رویداد این مدل برنامه ها برای موتورسیکلت برنامه LSR است که توسط BUB به عنوان مسابقه بین المللی سرعت است که در شوره زار بونویل آیداهو در آمریکا برگزار می شود.
این مسابقات با موتورسیکلت های قدیمی یا کلاسیکی برگزار می شود که دیگر تولید نمی شوند. کلاس بندی موتور ها بر اساس سال ساخت و حجمشان است.
اما مسابقات رسمی موتور سواری طبق سایت فدراسیون جهانی موتور سواری به شکل زیر است :
منبع : خودروتک
درباره این سایت